Když práci nedělám jen pro peníze

Za poslední dny v práci mě pár zákazníků velice potěšilo a zvedlo náladu i přes to že někteří zaměstnanci dělali vše proti tomu. A to je i ten důvod proč tuto práci dělám rád.
První byla korejka kterou jsem obsluhoval na kase, byla moc milá a ráda si povídala a nejvíce mě potěšilo když mne požádala jestli se semnou může vyfotit. Vím že někteří to dělají do své sbírky ale prostě to potěší.
Další byl cestující u Izraele, mne nejvíce zaujal svou angličtinou, asi bych to připodobnil ke známému video “The Italianman  who went to Malta” Asi taková byla jeho výslovnost a poto jsem se s ním začal více bavit a on byl také sdílnější a pochvaloval si servis. Vyprávěl mi jak má předky v Ostravě a že mnoho lidí se domnívá že se v Izraeli mluví Rusky, na to jsem ho velice potěšil když jsem na něj promluvil Hebrejsky a on mne za to naučil další slovíčko :-) . Letěl posledním spojem do Tel Avivu když už máme zavřeno tak když jsem šel již na autobus tak jsem ho viděl ještě v hala tak jsem se sním rozloučil a popřál mu šťastný let. To ho velice potěšilo a pro mne to byl prostě úspěšný den.
Poslední zážitek byl dokonce od Čecha. Na pokladně byla nová kolegyně a za zády měla nadřízenou, já byl na baru. Když přišel k pokladně a kouknul na menuboard tak prohodil větu ve smyslu že se v kávě vyzná ale 59Kč za espresso je opravdu moc. Reakce kolegyň byli očekávatelné ve stylu prostě to tak je  a když se vám to nelíbí tak to nekupujte. A to je podle mě špatně. Když už odcházel tak jsem k pokladně doběhl já a oslovil ho jako znalce, začal jsem mu vyprávět že cena kterou odsuzoval jako vysokou má své opodstatnění počínaje výkupem za fairtraide sazbu, podporu farmářů a rozvoj jejich farem. Nakonec mého vyprávění se ujistil otázkou na mne ” A vy jste barista že? ták já si ho tedy dám” A to mne velice potěšilo a zahřálo na srdci že někdo dokáže ocenit naši práci a nespoléhá jen na sladké sirupy v latté ale nechá si o tom i něco říci. Co je smutnější že všichni kdo byli za barem na kavárně mají stejné školení jako já a stejné vědomosti ze kterých každý měsíc skládají znalostní testy ale aby to někdo uplatnil v praxi to ne :-( Stále tedy nechápu jak někdo může dělat v kavárně a nemít vztah ke kávě. To mi teď připomnělo i to že metodu přípravy PourOver co máme v kavárně, drtivá většina zaměstnanců odsuzuje jako špatnou, hnusnou a to samé prezentuje i zákazníkům. Když to tedy prodáváme proč to před nimi shazujeme i když je to příprava vznešenější, lepší, chutnější a v našem případě i premiovjejší?  Všichni kterým jsem dělal srovnávací test PourOveru s FrenchPressem uznali že je lepší a jsou v něm lépe identifikovatelné chutě a aroma ale proč to tedy neprodávají dále? moc práce, ano nezmáčknou jedno tlačítko na kávovaru aby měli nápoj ale o tom přeci práce baristy není.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *